Jeśli kiedykolwiek miałeś możliwość współpracy z drukarnią i zdarzyło Ci się użyć słowo „czcionka”, prawdopodobnie pracownik drukarni przy akceptacji projektu używał słowa „font” lub „krój pisma”. Czy finalnie projekt został dobrze wykonany? Pewnie tak, więc czy to ma znaczenie?
Font a czcionka. Czy to ma znaczenie?
Font to plik zakodowane, przechowujący informacje o tym, jak ma wyglądać i wyświetlać się krój pisma.
Krój pisma to unikalny, zaprojektowany przez kogoś zestaw znaków, charakterystyczny wygląd liter, to, co widzisz.
Czcionka to mały, najczęściej metalowy bloczek z pojedynczym znakiem, używany dawniej w druku.
Dlaczego to ma znaczenie?
„Wiedz, co masz na myśli, miej na myśli to, co mówisz”.
Wiele osób mówi „czcionka”, gdy mają na myśli „font”. Wiele osób mówi „font”, gdy mają na myśli „czcionka”. Jestem zdania, że mamy 2022 rok, w życiu codziennym jeśli nie jesteśmy projektantami, używając słowa „czcionka” nie ma ryzyka, że ktoś nas nie zrozumie. Natomiast jeśli Twoja praca jest wokół projektowania, to polecam znać różnicę.
Narzędzia, które pomogą Ci dopasować, idealny rodzaj pisma dla Twojego projektu.
Dobrze dobrany font to — obok koloru — jeden z najważniejszych elementów każdego designu. W projektowaniu stron internetowych należy pamiętać, żeby z rozwagą dobierać kroje pisma i nie przesadzać z ich rodzajami. Nie oznacza to jednak, że nie możesz w swoich projektach używać fontów innych niż standardowe fonty systemowe!
Poniżej przygotowałam kilka fajnych narzędzi, które ułatwią sprawę doboru fontu:
Szukasz projektanta, który ożywi Twój projekt i wyrazi Twoją wyjątkową markę za pomocą działających krojów i fontów? Skontaktuj się ze mną mailowo na adres: karolina.kubera@strategiawizualna.pl ustalimy wspólnie brief oraz główny cel realizacji projektu