Wiele osób błędnie definiuje słowo „logo” oraz „logotyp”. Mimo że te słowa są do siebie podobne i jedno wydaje się skrótem drugiego, nie oznaczają tego samego. Sama kreując własne marki, zastanawiałam się nad propozycją stworzenia logo. Na podstawie moich doświadczeń, mogę podzielić się z Tobą kilkoma wskazówkami, które istotnie wpłynęły na efekty. Zwłaszcza że nie obyło się bez błędów.
Logotyp, Sygnet a Logo. Na czym polega różnica?
Na wstępie kilka definicji, które pomogą Ci rozróżnić słowa związane z elementami identyfikacji wizualnej.
Logotyp to część logo w postaci nazwy marki. Często bywa tak, że sam logotyp pełni rolę logo. Na pewno kojarzycie jedną z tych trzech marek: Google, H&M czy Coca-cola.
Sygnet to symbol graficzny, który jednoznacznie kojarzy się z daną marką. Często wykorzystywany zamiast pełnego logo, szczególnie kiedy brakuje miejsca na przedstawienie długiej nazwy firmy np.: Apple — jabłko; McDonald — złote łuki w kształcie litery M.
Logo to unikalny znak graficzny będący częścią identyfikacji wizualnej danego przedsiębiorstwa, czyli połączenie sygnetu z logotypem. Najważniejszym zadaniem logo jest to, aby odróżniał firmę od konkurencji. Poprzez oryginalny design oraz dobór odpowiedniej kolorystyki ma wzbudzić pożądane emocje.
4 wskazówki, które istotnie wpłyną na kreację Twojej identyfikacji wizualnej.
1. Projektując logo dostosuj je do branży
Kolory wywołują określone skojarzenia z marką, niektóre branże mają kolorystykę, która jest dla nich typowa np.: sklepy ze zdrową żywnością mają zielono-białe akcenty. Z kolei marketplace’y typu Allegro, Shopee, AliExpress, Amazon mają odcienie żółto-pomarańczowego.
2. Rozważ, jakie kolory mogą skojarzyć się z branżą, w której działasz i podejmij decyzję czy chcesz się wyróżnić, czy nie?
Odpowiedź na to pytanie będzie miała wpływ na Twoją strategię marketingową i komunikację wizualną. Inaczej będą wyglądały komunikaty kancelarii notarialnej w stonowanych (granatowo-białych) kolorach, inaczej kancelarii różowo-pastelowych. Trochę odjechany przykład, ale widzisz różnicę prawda?
3. Dostosuj Logo do grupy docelowej
Kto jest odbiorcą Twojego brandu? To pytanie ma olbrzymie znaczenie z punktu widzenia praktyki — różne kolory i kształty mogą być dobrze oceniane przez każdą z grup docelowych.
Tworzenie person to temat rzeka… Poniżej w największym skrócie:
• określ demografię (wiek, płeć);
• miejsce zamieszkania (region, wielkość miejscowości);
• poziom wykształcenia;
• zainteresowania;
• status materialny;
• wielkość gospodarstwa domowego;
Jeżeli sprzedajesz do B2B:
• poziom stanowiska,
• wielkość organizacji,
• branża,
Następnie projektując logotyp zrób, chociażby najprostsze badanie na grupie docelowej.
Case:
Zarządzając tworzeniem marki Happy keto — zorganizowaliśmy badanie na różnych grupach i o ile większość wskazywała ten sam projekt, o tyle mężczyźni wybierali kolory mocniejsze, a kobiety delikatne i pastelowe.
Wraz z zespołem przeprowadziliśmy wywiady z wybranymi osobami. W trakcie badania mężczyźni przyznawali, że zakupy spożywcze w ich rodzinach robią głównie kobiety. Wybór był prosty — postawiliśmy na kolory pastelowe.
Jeżeli wykonujesz projekt dla szerokiej grupy docelowej, warto przyjąć punkt widzenia faktycznych decydentów jako priorytet.
4. Sprawdź konkurencję
Zrób dokładny przegląd konkurencji. Z jednej strony pozwoli to na zyskanie wielu inspiracji, z drugiej unikniesz ryzyka duplikacji — czasem można wpaść na bardzo podobny pomysł. W kontekście szukania inspiracji pomocne mogą być projekty konkurentów z innych rynków (innego kraju), jednak warto pamiętać o tym, żeby szukać inspiracji we wspólnym kręgu kulturowym. Krzykliwe azjatyckie etykiety, mogą niekoniecznie wpasować się w europejskie wymagania użytkowników Twojej marki.
Masz wybraną kolorystykę, znasz grupę docelową, marka, którą projektujesz, chcesz by była kojarzona z branżą — najtrudniejsze za Tobą.
Podsumowując
• Projektując logo, pamiętaj o nawiązaniu do podstawowej działalności firmy.
• Logo ma budować skojarzenia. Ludzki mózg łatwiej sobie przypomina, niż wyobraża, dlatego logo, które nawiązuje do sprzedawanych produktów lub usług łatwiej zapadnie w pamięć niż abstrakcyjna grafika.
Szukasz projektanta, który ożywi Twój projekt i wyrazi Twoją wyjątkową markę za pomocą dobrze zaprojektowanego brand book’a? Skontaktuj się ze mną mailowo na adres: karolina.kubera@strategiawizualna.pl, ustalimy wspólnie brief oraz główny cel realizacji projektu 🙂
Pomyślnych projektów 🚀
Karolina • Strategia wizualna